Pridané: 13.06.2016 | Autor: admin

BCAA aminokyseliny: Čo to je a ako vám pomôžu pri snažení?

Je súčasťou plánu v budovaní vášho nového JA aj zmena životného štýlu, pravidelný pohyb, lepšia postava a celkový dobrý pocit zo samého seba? Ak to myslíte vážne, skúste do svojho života zaradiť silové tréningy, vďaka ktorým nielen schudnete, ale tiež naberiete svalovú hmotu. Nezatracujte pri tom najmä BCAA aminokyseliny. O čo ide?

BCAA aminokyseliny patria do rodiny esenciálnych aminokyselín, ktoré si naše telo nevie samé vytvoriť. Na rozdiel od tých neesenciálnych ako cystín, glutamín, glycín alebo karnitín ich teda musíme prijímať z potravy. Je všeobecne známe, že ľudia, ktorí sa viac hýbu a posilňujú svoje svalstvo (a teda vydávajú viac energie), potrebujú zvýšený príjem živín, a to nielen zo stravy. BCAA aminokeseliny sú nenahraditeľné pri stavbe svalovej hmoty, pretože zabraňujú katabolickým (rozpadovým) procesom. Ak ste sa rozhodli nasadnúť na vlak s cieľovou stanicou dobrý pocit a skvelé telo, čítajte o BCAA aminokyselinách ďalej.

gym

Čo sú BCAA aminokyseliny?

BCAA (branched-chain amino acid) v preklade znamená animokyselina s rozvetveným reťazcom, pričom názov pochádza z faktu, že štruktúra týchto aminokyselín sa „rozvetvuje“ aj pomimo hlavnej molekuly. Toľko k odbornému výkladu, v reči bežných smrteľníkov je dôležité povedať najmä to, že ich potrebujete na to, aby ste si počas náročných tréningov nezničili svaly. Ide totiž o tri z ôsmich amonikyselín (laucín, valín a izoleucín), ktoré sú dôležité pri syntéze bielkovín a ktoré tvoria jednu tretinu kostrového svalstva človeka.

Medzi profesionálnymi športovcami sú mimoriadne obľúbené, pretože na jednej strane pomáhajú zabraňovať rozpadu svalových vlákien pri intenzívnom silovom cvičení, ale tiež zvyšujú uvoľňovanie rastového hormónu. Okrem toho tiež pred cvičením a počas neho dodávajú energiu, vďaka čomu sa oddiali pocit únavy, no majú tiež preventívny účinok pred poškodením svalových vlákien a takisto minimalizujú svalovú únavu po cvičení. Keďže aminokyseliny sú súčasťou bielkovín a podieľajú sa na ich tvorbe, odporúča sa užívať ich súčasne.

Ako ich užívať?

BCAA aminokyseliny sa najčastejšie v podobe výživových doplnkov vyskytujú v pomere 2:1:1 alebo 4:1:1. Najideálnejšie je dávkovať ich pred tréningom a po ňom, keď najprv slúžia ako rýchly zdroj energie a neskôr ako ochrana pred neželaným katabolickým stavom a ako zdroj regenerácie. Dávkovanie sa líši podľa formy, v akej sú aminokyseliny podávané – kapsulová forma sa užíva 30 – 45 minút pred cvičením a prášková 15 – 20, keďže sa vstrebáva rýchlejšie. Po tréningu by ste BCAA aminokyseliny mali prijať ihneď.

BCAA aminokyseliny sa odporúčajú v prvom rade silovým športovcom venujúcim sa kulturistike, crossfitu a fitnessu kombinovanému s vysokým zaťažením. Ocenia ich tiež všetci tí, ktorí s aktívnym športom začínajú – minimalizuje sa únava a nepríjemná svalovica.

BCAA aminokyseliny: Čo to je a ako vám pomôžu pri snažení?
3.2 (64.44%) 18 votes

Autor článku
admin

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.